Hogyan támogassuk munkavállalóinkat krízis idején?

Hogyan támogassuk munkavállalóinkat krízis idején?

Hogyan támogassuk munkavállalóinkat krízis idején? 1024 684 Evolution Group

Az alábbi cikkünk a Cafeteria TREND magazin 2020. ápirilisi számában jelent meg.A koronavírus járvány óriási változásokat generál az egész világban. Ezek a változások sokrétűek, gyors alkalmazkodást és rugalmasságot követelnek meg nem csak a vállalatoktól, de a munkavállalóktól egyaránt. Munkáltatóként fontos felismernünk, hogy a kialakult helyzetet munkavállalóink nagy része akár komoly krízisként is megélheti. Egy részükre egyszerre „szakadt rá” a home-office és az iskolai digitális oktatás menedzselése a gyerek számára. Egy jelentős részüknek pedig kevesebb fizetésből kell megélniük, vagy akár leépítés is érinti őket – mindez akár egész családok megélhetését teszi labilissá. Hogyan nyújtsunk támogatást felelős munkáltatóként a nehéz helyzetben? 

Cafeteria trend 2020 04

A vállalatok egy része már felismerte, hogy a valódi segítségnyújtás csak akkor valósítható meg, ha az a munkavállalóikra szabott. Mielőtt munkavállalók támogatását célzó akciókat vezetnénk be, érdemes megkérdeznünk a dolgozókat arról, mi is jelentene számukra segítséget – akár egy anonim kérdőív felhasználásával.

Aktuális munkaerő-piaci tapasztalat, hogy azon vállalatok, amelyek megkérdezték munkavállalóikat, arról számoltak be, hogy a kollégák nagy százaléka szívesen fogadna olyan szakértői támogatást, amely lehetővé teszi, hogy pénzügyi, jogi kérdéseiket, egészségügyi félelmeiket megvitathathassák, lelki kihívásaikat pedig megosszák és segítséget kapjanak a megoldásban. Ezt a fajta támogatást teszi lehetővé a Munkavállaló Támogató Program, angol nevén Employee Assistance Program, rövidítve EAP-ként ismert szolgáltatás.

A munkavállalók támogatásának lehetséges elemei

A program minden olyan, magánemberként és munkavállalóként az életünkben felmerülő kihívásban támogatást biztosít, amelyet szakértői segítség nélkül nem, vagy csak nehezen tudnánk megoldani. Jogászok, független pénzügyi tanácsadók, egészségügyi, mentálhigiénés szakértők, személyi edzők, dietetikusi pszichológusok, életvezetési tanácsadók segítenek a megoldani a felmerülő nehézségeket – jelen helyzetben akár teljeskörűen online.

Hogyan történik a segítségnyújtás a gyakorlatban?

„Békeidőben”, amikor nem a vírus okozta pánik uralja a munkavállalóink gondolatait, egy tipikus probléma az új autó vásárlásával kapcsolatos kérdések/felmerülő bökkenők. Az ügyvéd, jogi tanácsadó ilyenkor állásfoglalást, tanácsot nyújt többek között GARANCIÁLIS ÜGYEKBEN, például, ha valaki használt autót vett és rövid időn belül elfüstöl a motor, hogyan tud lépni annak érdekében, hogy kártérítést kaphasson. A tanácsadó megmutatja, melyek a kártérítés igénylésének pontos lépései és támogatást nyújt a folyamatban például sablon dokumentumok biztosításával.

A vírus által kialakult helyzet egy tipikus következménye, hogy egyre többeknél jelentkeznek a PÁNIKBETEGSÉG vagy a fojtogató SZORONGÁS tünetei. A szorongás egyik tipikus tárgya lehet jelenleg a megbetegedéstől való félelem – ha egy alkalmazottunk a frontban dolgozik, mert munkaköre nem teszi lehetővé a home office megvalósítását, de közben például idős nagyszüleivel él, az komoly lelki terhet jelenthet számára. Munkavállalónk szakképzett pszichológusok támogatásával, akár névtelenül is segítséget kaphat ebben a helyzetben – meghallgatják problémáját, és segítenek neki elindulni a gyógyulás felé vezető úton, akár abban is támogatást nyújtva, milyen további kezelésre vagy akár orvosi beavatkozásra lehet szüksége ebben a helyzetben és hogyan tud előrelépni mindezzel akár a járvány idején.

A lelki kihívások mellett munkavállalóink pénzügyi témákban is elbizonytalanodhatnak ebben a kialakult helyzetben. A támogató program egyik gyakori kérdése például, hogy érdemes-e, vagy nem érdemes előtörleszteni egy hitel fizetésénél – ennek kiszámolásában nyújt támogatást egy független pénzügyi tanácsadó.

Hogyan fizetődik ki a törődés a munkaáltatónak?

A program úgy működik, mint egy biztosítás. Ebből kifolyólag a vállalatok akár már egyetlen kávé áráért is támogatni tudják a munkavállalóikat. Ezen túl járvány időszak nélkül is már 90 nap alatt a program átlagosan*:

  • 57%-kal csökkentette a munkából kiesett órák számát
  • 13%-kal csökkentette a stresszt,
  • 7 %-kal növekedett a munkavállalók elkötelezettsége

A számok jól mutatják: a törődés kifizetődik.

Szolgáltatás adózása – Kedvezőbb, mint a cafeteria? 

A hatékonyságán túl cafeteria elemekkel szemben ez egy kedvező adózású konstrukció: a Program egyes szolgáltatásu elemei adómentesen adhatók.

A szolgáltatás csomag egy része adómentes juttatás (igénybevételének függvényében). A program megfeleltethető a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (továbbiakban Mvt .) 87 § 1/H pontjában leírt Pszichoszociális Kockázat kezelés folyamatának. Ennek nyomonkövethetősége és pontos elszámolása érdekében minden hónapban a teljesítési igazolásban külön tüntetjük fel az adómentes és a nem adómentes elemeket.

*Forrás: EAPA (Munkavállaló Támogató Program Szakértőinek Nemzetközi Szövetsége), 2017
Több, mint 16.000 munkavállalót érintő, tudományosan validált kutatás eredménye a program előtt és 90 nappal a program megkezdése után